מרכז בס"א נוסד בשנת 1993 על-ידי ד"ר תומס הכט, ממנהיגי הקהילה היהודית הקנדית, כמכון מחקר עצמאי ולא-מפלגתי המסונף לאוניברסיטת בר-אילן. שמו של המרכז נבחר לזכרם של מנחם בגין ואנואר סאדאת, שבמאמציהם להביא שלום לאזור הניחו את אבן הפינה לתהליך פיוס היסטורי בין ישראל לבין שכנותיה הערביות.
בשלושים השנים האחרונות הפיק מרכז בס"א אלפי מחקרים וניירות עמדה מקוריים וכעשרים וחמישה ספרים. המרכז ערך מאות ימי עיון וכינוסים בין-לאומיים עבור מומחים במערכת הביטחון, אנשי מודיעין, מומחים למדיניות חוץ, דיפלומטים, אנשי עסקים, אנשי אקדמיה ופוליטיקאים.
יוזמות
חוקרי המרכז היו הראשונים שהעלו בפרסומים מלומדים בין-לאומיים חשובים כדוגמת Survival או כתב העת למחקרים אסטרטגיים (The Journal of Strategic Studies) את הדיון בהיבטיה הבעייתיים של המדינה הפלסטינית.
זמן רב לפני שהוזכר ברבים האיום מעיראק, מסוריה, מלבנון ומאיראן, פרסמו חוקרי המרכז מחקרים מפורטים, שהתרו על הסכנה הגלומה בהימצאות טילים וכלי נשק כימיים וביולוגיים בידיים ערביות.
כבר בשנות התשעים השכיל מרכז בס”א להציב בליבה של תוכנית המחקר שלו את יחסיה של ישראל עם מדינות-מפתח כגון טורקיה והודו. סכנותיו של האסלאם הקיצוני, מיתוס הדמוגרפיה הפלסטינית, השימוש לרעה במוסדות בין-לאומיים כדי לבצע דה-לגיטימציה לישראל – כל הנושאים הללו הוצבו על סדר היום הציבורי על-ידי חוקרי בס”א.
כיום מוביל המרכז ניסיון להביא לחשיבה יצירתית לאיתור חלופות לפרדיגמת שתי המדינות המקובלת, ויוזם ניסיונות לקדם את היחסים בין ארצות הברית לבין ישראל.
מעמד בין-לאומי
בכנסיו ובפעילויות המחקר שלו משתף מרכז בס”א פעולה עם מרכזים מובילים למחקרים אסטרטגיים בעולם. מומחי מרכז בס”א רואיינו אלפי פעמים ביותר מ-150 עיתונים ופרסומים איכותיים בתחום הביטחון הלאומי בכל רחבי העולם, החל ב”ניו-יורק טיימס” וה-“וושינגטון פוסט” וכלה ב-“ג’יינס דיפנס וויקלי” וה”ג’רוזלם פוסט”.